FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder16/09/2020

Försvarsmaktens krav för rekrytering

Hej!

Jag har en dröm och det är att få göra värnplikten. Jag är en 26 årig tjej och har haft en jobbig ungdom och har tyvärr därför 13 prickar i belastningsregistret och de kommer att gallras ut om 2,5 år. Har även en del negativa påståenden antecknad i mina journaler på 1177vårdguiden, men är förövrigt en frisk och stabil person om jag får säga så själv. Jag har inte kunnat hitta information om huruvida någon som är i min sits kan bli antagen eller ej så därför vore jag oerhört tacksam om jag kunde få hjälp av er gällande denna fråga.

Finns det överhuvudtaget en chans för mig att bli antagen eller bör jag ge upp denna dröm?

Tusen tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Försvarsmakten har vissa tydliga behörighetskrav som man måste uppfylla för att man ska kunna bli antagen och kunna arbeta som militär. Ett av kraven är ett säkerhetskrav, att alla som ansöker till försvarsmakten kollas i Polisens belastningsregister. Om den som ansöker har blivit dömd för något som syns i belastningsregistret så kommer denna personen inte vidare i försvarsmaktens rekrytering. Om du ansöker när dina prickar fortfarande syns i belastningsregistret, alltså innan de har gallrats bort, så kan du inte gå vidare i ansökningsprocessen hos försvarsmakten.

Eftersom dina brott gallras bort om ca. 2,5 år så ska det inte vara några problem att ansöka till försvarsmakten på den grunden. Efter att brotten har gallrats bort så kan du uppfylla myndighetens säkerhetskrav som de har vid sin rekrytering. Således, bör du inte ge upp på denna dröm, utan endast vänta en tid som förklarat ovan.

För att tillägga, så inkluderar rekryteringen hos försvarsmakten även en del tester. Detta är intervjuer och tester, exempelvis begåvningstest, psykologtest samt konditions och styrketest. Du kan läsa mer om hur rekryteringen går till på denna länk.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare