FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt22/10/2018

Försvarsadvokat närvarande vid polisförhör

Hej! Igår ringde Polisen hem och både Pappa och Mamma säger att jag förmodligen kommer kallas in för Polisförhör. Jag är misstänkt för Brand eftersom den 28 Juni, tror jag, brann skidstugan där jag bor ner.

Det jag undrar då är OM det blir Polisförhör, är det bäst att ha en Försvarsadvokat närvarande? Jag är 16 år gammal, under 18 är det gratis med försvarsadvokat eller hur?

Jag är 100% säker på att jag är oskyldig, det enda som är något är att ungefär 2 veckor innan var jag och en kompis där. Bredvid ett vattentorn som står längre bort inne i skogen är det en bygdegård, där grillade vi korv samtidigt som min kompis pappa var närvarande för att se till så att vi inte klanta till de och brände ner stugan. Sen åkte jag moppe och han cyklade i elljusspåret fram tills skidstugan och sen fortsatte vi förbi. Kommer Polisen att tror på det här? Det är ju sant, men dom är säkert alltid misstänksamma.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Hur går en brottsutredning till?
Polisen har inlett en förundersökning i syfte att utreda huruvida ett brott har begåtts och om det finns skäl att anta att en viss person gjort sig skyldig till brottet. I sådana fall tar en åklagare över och utreder om det finns tillräckligt med underlag för att väcka åtal i domstol - för att fälla personen för brott.

Vad händer under förundersökningen?
Vanligtvis kallar man in den person man misstänker ha begått brottet sist (efter man förhört eventuella vittnen osv). Om du är misstänkt för brott har du rätt till en försvarare enligt 23 kap 18 § Rättegångsbalk. Du ska då bli informerad om din rätt till försvarare enligt 12 § Förundersökningskungörelse.

Även om du har rätt till det så innebär inte det att du måste tacka ja till det. Många gånger kan det vara så att du blir informerad om att denna rätt finns, men inte vikten av att ha en försvarsadvokat närvarande.

Behövs en försvarsadvokat?
För din egen skull rekommenderar jag dig verkligen att tacka ja till försvarare (och nej det kostar inget). Detta framför allt för att du ska ha någon i förhöret som tar tillvara på dina rättigheter, säger stopp när det blir för mycket eller styr undan frågor som du faktiskt inte behöver svara på.

Jag förstår att det kan kännas onödigt om du inte gjort det här du beskylls för, men en misstänkt hamnar i ett typ av underläge vid anklagelse för brott. Det handlar alltså om rättvisa polisförhör, i värsta fall en rättvis rättegång och såklart viktigast ett korrekt utfall (dvs. att människor inte får bära skuld för brott dem inte begått).

Hoppas att det här var till nytta. Tveka inte på att höra av dig igen om det var något mer du undrade! Önskar dig stort lycka till.

Sara HillRådgivare