Förstärkta laglottsskyddet

Jag bor på nåder i ett hus min 89 åriga mamma äger. Hon sa bo där eller bo på gatan. Jag tar inte hänsyn till din hälsa o ekonomi. Jag är sjukpensionär, har skuldsanering. Än sa hon, när jag dör, ärver du huset, det står i mitt testamente. Kort efter det sa hon, när jag dör tas huset ifrån dig. Sen sa hon, när jag dör är ditt arv, att du förlorar allt. Därför försöker hon med utpressning tvinga mig att skriva på ett gåvobrev på detta hus jag inte har råd att bo i. Det visste hon om innan hon köpte huset. Hon sa jag struntar i att du behöver bo nära sjukhus. Jag tar inte hänsyn till din hälsa o ekonomi. Bo där eller bli hemlös. Något hon fortfarande hotar med o att skriver inte jag under gåvobrevet så sätter hon det på någon annan. Till saken hör till, att hon först lovade mig ett förskott på arvet ett hus för max 1 miljon kr, det jag väljer, köper hon. Hon sa sen, att hon aldrig tänkt köpa ett hus till mig. Hon tänkte socialen ger mig en lägenhet. Det gjorde de inte. Då sa hon, nu är jag tvungen att köpa ett hus till dig. Det ska vara så billigt som möjligt, så långt bort som möjligt. För huset jag o din syster ska ha kostar så mycket. Deras hus är värt 3 miljoner, 700,000 kr. Huset jag bor i är värt 550, 000 kr. Hon skapar en stor otrygghet med det hon gör. Min son har 2 gånger försökt att ta sitt liv pågrund av sin mormor. Han dör hellre än blir hemlös. Kan hon verkligen göra mig arvslös?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag beklagar din situation och hoppas att det löser sig, jag ska i alla fall försöka besvara din fråga. Din mammas pengar är alltid din mammas och därmed kan hon under sin livstid spendera dessa hur hon vill. Hon kan alltså förbruka alla sina tillgångar under sin livstid utan några begränsningar alls. Därmed kan det vara så att den dagen din mamma går bort kan det finnas noll kronor att ärva.

I Sverige har vi laglottsskyddet vilket är en väldigt stark och rotad rätt i svensk rätt. Den säger att laglotten, alltså hälften av arvslotten, kan inte testamenteras bort, den kan inte kringgås på något sätt. Det finns även regler som skyddar arvtagare om arvlåtaren (din mamma) ger bort gåvor exempelvis på sin dödsbädd eller egendom som hon kan tänkas ha nytta av fram till sin död. Detta framgår av 7 kap 4 § ärvdabalken. Om gåvan är att likställa som testamente går gåvan åter. Om gåvan kränker din laglott kan du kräva tillbaka den. Men om gåvan inte går in under denna paragraf som jag förklarat ovan kan man som barn inte göra någonting åt denna gåva.

Sammanfattningsvis kan därmed ens föräldrar under sin livstid spendera sina tillgångar nästan hur dem vill, så länge den inte kränker det förstärkta laglottsskyddet.

Vänligen,
Sandra WredeRådgivare