Förstärkt laglottsskydd

Min fråga rör min situation som särkullbarn.

Pappa som nu är 91 år har skrivit över sitt hus och sin bostadsrätt till sin nuvarande hustru. Hon har sedan skrivit över huset på deras gemensamma barn. Detta är gjort för länge sedan. Pappa har under alla år använt huset och lägenheten som sin egen egendom. Jag undrar över detta faktum, att han använt dessa som sin egen egendom, om det har betydelse vid bodelningen den dag pappa avlider och vad det eventuellt kan betyda för min arvsrätt. Dessutom vad betyder skälig arvslott, finns det ett sådant begrepp?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som huvudregel kan din far överlåta sin egendom till vem han vill utan att du som bröstarvinge har någon möjlighet att påverka detta. Så länge han inte ger egendomen till någon bröstarvinge ses det inte som förskott på arv.

Det som kan aktualiseras är det förstärkta laglottsskyddet enligt 7:4 ÄB. Detta aktualiseras när någon ger en gåva som är att likställa med testamente. Exempel på en situation där ett gåvogivande är att likställa med testamente är då gågivaren förbehåller sig rätten att nyttja egendomen.

Det kan således vara så att reglerna om förstärkt laglotsskydd aktualiseras i detta fall och det skulle då innebära att fastigheten ska återföras till dödsboet vid din fars frånfälle till så stor del att din laglott inte kränks enligt 7:1 ÄB.

Skälig arvslott är inget vedertaget juridsikt begrepp utan arvslott definieras såsom den lott som varje arvtagare får enligt den legala arvsordningen.

Jag hoppas det var svar på din fråga.

Vänligen,

Robert LindströmRådgivare