Förstärkt laglottsskydd

Äger vi rätt att skänka bort (gåva) vår bostad (insats) + inventarier till någon, oavsett vad våra barn säger? Gåvobrevet skrives nu, men övertagandet blir inte förrän vi vill flytta, eller avlider. Barnen ärver inget.

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Under sin livstid har en arvlåtare rätt att fritt förfoga över sin egendom, men det finns några regler som skyddar bröstarvingars laglott. Om gåvan inte fullbordas före arvlåtaren avlider skyddas bröstarvingars rätt genom att den inte får genomföras om den kränker laglotten. Detta innebär för er att om gåvan ska givas först vid er bortgång kommer det inte kunna genomföras då det kränker era barns laglott.

Om gåvan fullbordas innan arvlåtarens bortgång finns även då ett skydd för laglotten, om syftet med gåvan är att likställa med testamente, ÄB 7:4. I ert fall låter det som att syftet är att jämställa med testamente och era barn kan då göra sin rätt till laglott gällande mot gåvotagaren. En sådan begäran måste framställas inom ett år från det att bouppteckningen avslutades.

Hoppas det gav svar på er fråga.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare