FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder08/01/2014

Förstagångsförbrytare om belastningsregistret gallrats?

Ibland nämner ni förstagångsförbrytare, men vad innebär detta egentligen? Om en person blir åtalad för ett brott och tidigare har begått ett brott som är gallrat ur belastningsregistret sedan många år, är då denna person att betraktas som förstagångsförbrytare? Eller kan domstolen se gallrade uppgifter?

Lawline svarar

Hej,

Begreppet "förstagångsförbrytare" är inget straffrättsligt begrepp som finns definierat i lagen. Vanligen avses med begreppet "förstagångsförbrytare" en person som inte tidigare gjort sig skyldig till brott. Om en person tidigare gjort sig skyldig till brott kan detta påverka valet av påföljd (t.ex. fängelse eller villkorlig dom, se 30 kap 4§ Brottsbalken) eller straffmätningen (återfall i liknande brottslighet innebär t.ex. längre fängelsestraff; se 29 kap 4§ Brottsbalken).

Det har sannolikt ingen betydelse om domen för den tidigare brottsligheten är utgallrad ut belastningsregistret, då domen fortfarande finns kvar i databaser och kan anträffas av åklagare och domstol. En person som begått ett brott för ett antal år sedan och fått domen gallrad från belastningsregistret kommer trots detta inte att betraktas som en förstagångsförbrytare, då den tidigare domen inte elimineras genom gallringen.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Brottsbalken hittar du https://lagen.nu/1962:700#K3.

Med vänlig hälsning,

Olle Andersson

Olle AnderssonRådgivare