försörjningsstöd för skilda makar som fortfarande bor tillsammans.

Hej och tack för en väldigt informativt verktyg i junglan av lager.

Jag har en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med och det är angående sociallagen.

Jag har ganska stor lägenhet och har efter jag skilde mig 2016.03.31 varit i behov av att hyra ut ett rum, för att klara av mina utgifter. Jag har inte kunnat få hjälp från socialkontoret eftersom lägenheten är för stor för 1 person, samt att min inkomst var för hög. Nu har jag en hyrasgäst sen marts i år, som är i behov av hjälp från socialtjänsten, men han har nu fått avslag 2 gångar.

Detta på grund av att handläggeren anser att han och jag är ett par, eftersom vi var gifta fram till 2016. Vi har sedan dess varit vänner och när han behövde ett rum och jag en hyrasgäst, trodde vi detta var en bra lösning. Han har eget somrum samt egen kyl och frys och vi skrev ett hyraskontrakt när han flyttade in.

Min fråga är nu: Vad ger socialkontoret rätt till att bestämma sig för att vi är ett par och varför accepterer och respekterer de inte ett juridisk dokument som en skilsmässa?

Jag skulle vara jättetacksam för svar på detta. Jag kanske ska säga att den person vi har haft kontakt med, bara hänvisar till paragraferna och tidigare domar. Den mänskliga faktor, empati samt att vi är olika och har olika behov finns tyvärr inte i hennes världen.

Mvh. Linda

Lawline svarar

Hejsan!

Socialkontoret bestämmer vilka som ska vara berättigade till försörjningsstöd eller inte. Eftersom hon redan har hänvisat till paragrafer och tidigare domar tänker jag inte göra det utan jag kan vara den som förklarar anledningen till varför hon gör den bedömningen hon gör.

En socialsekreterares jobb är att utreda om en person är berättigad till försörjningsstöd eller inte. Utredningen omfattar i princip hela personens liv från förutsättningar att få jobb till alternativa källor till försörjning (sambo, make t.ex). Anledningen till varför hon gör bedömningen som hon gör är för att försörjningsstöd ska till de som verkligen behöver ekonomiskt stöd. Faktumet att ni är skilda men fortfarande bor tillsammans är något man inte kan bortse från som socialsekreterare eftersom det vore i strid mot lagen. Tidigare domar menar att makar som skiljer sig och fortfarande bor tillsammans är ett tecken på bedrägeri för att få försörjningsstöd (trots dokument på skilsmässa och hyresavtal). För att få försörjningsstöd behövs det därför att du kan bevisa på flera sätt än hyresavtal och skilsmässa, att ni har delad ekonomi och att ni inte fortfarande lever under samlevnad. Det är emellertid osannolikt att detta kommer att gå. Om du behöver försörjningsstöd rekommenderar jag därför att du först, överklagar domen (det borde stå längst ner i beslutet från socialkontoret), eller hittar en annan hyresgäst. Tyvärr är rättsläget på detta vis.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare