Försörjningsplikt under betänketiden?

Hej! Min son ska skilja sig och de har ansökt om skilsmässa. De har två barn på 1 och 2 år så betänketiden är 6 månader. Min son lämnade hela bohaget och har fått skaffa allt. Han tar även med sig skulder som de tagit men som han står på. Är han ändå försörjningsskyldig jämtemot fd frun under betänketiden? Hon studerade först med CSN men har nu fått jobb. Min son jobbar men hans ekonomi är knaper. Mycket tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar hänvisar jag till äktenskapsbalken, som du hittar på den här länken.

Makar ska efter sin egna förmåga bidra till det underhåll som behövs för deras gemensamma och personliga behov enligt 6 kap. 1 § äktenskapsbalk. Försörjningsskyldigheten gäller så länge äktenskapet består, efter äktenskapet upplösts genom äktenskapsskillnad så försvinner försörjningsskyldigheten. Därmed följer att skyldigheten består även under betänketiden eftersom att äktenskapet då fortfarande består.

Varje make har en egen skyldighet gentemot varandra, efter egen förmåga. Utgångspunkten i ett äktenskap är ändå att vardera make sköter sina egna ekonomiska åtaganden. Men svaret på din fråga är alltså att försörjningsskyldigheten består under betänketiden, men att om vardera make klarar sig med sina egna medel behöver det inte i realiteten föreligga någon skyldighet att bistå. Du säger att din sons fru har fått jobb, vilket innebär att hon i första hand bör ha en egen skyldighet att ur egna medel försörja sig själv.

Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, om inte är du varmt välkommen att komma in med en ny till oss här på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare