Försök till stöld, avbruten av ägaren till egendomen

En person tar upp en klocka, som tillhör någon annan, från ett bord. Personen tänker ta klockan för att sedan sälja. När personen håller i klockan kommer ägaren till klockan, han lägger då ner klockan och springer därifrån.

Har personen gjort sig skyldig till något brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Stöld
Det brott som ligger närmast din beskrivning är brottet stöld. Stöld innebär rent juridiskt att man olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det (vilja göra saken till sin, exempelvis använda den, sälja den). Det man tar måste också ha ett förmögenhetsvärde (alltså ett värde i pengar) enligt 8 kap. 1 § Brottsbalken (BrB). Hade personen alltså lagt ner klockan som har ett värde i fickan och gått därifrån (olovligt tagande) och sedan sålt klockan (uppsåt att tillägna sig det) är det ett klart fall av stöld. Problemet i detta fall är att stölden inte fullbordats.

Försök till stöld
Det kan dock vara fråga om försök till stöld enligt 8 kap. 12 § BrB. För att det ska bli fråga om försök till stöld i det här fallet så krävs bl.a. att det var ett försök värt att tas på allvar (alltså ett försök som kunde ha lyckats om personen t.ex. inte blev avbruten) vilket jag anser att det verkar vara i detta fallet. Men för att det ska bli fråga om försök till stöld måste även den s.k. försökspunkten vara uppnådd enligt 23 kap. 1§ BrB. Försökspunkten innebär väldigt förenklat att man måste ha påbörjat den brottsliga gärningen och kommit en bit på vägen. Att endast ha en tanke om att stjäla något är i sig inte brottsligt. I detta fall kan det både vara brottsligt och inte beroende på hur det har gått till. Är personen exempelvis inbjuden till en fest i någons lägenhet och ser en klocka liggandes som den tar upp och tittar på samt har en tanke om att stjäla den skulle jag säga att det inte är fråga om försök till stöld då det bör krävas att personen åtminstone lägger ner klockan i fickan och börjar gå därifrån.

Det skulle däremot kunna vara försök till stöld om exempelvis personen lurar någon att bli inbjuden till en bostad för att låna en telefon men har egentligen en avsikt att stjäla egendom. Då skulle försökspunkten eventuellt vara uppnådd redan i att man går in i bostaden.

Försök till ringa stöld
Det ska också tilläggas att beroende på klockans värde och andra omständigheter så blir det eventuellt inte ens fråga om försöksbrott. Om det är så att det är fråga om försök av stöld av egendom till ett lågt värde ( under ca 1000 kr) är det möjligt att det bedöms som ringa stöld (tidigare snatteri). Försök till ringa stöld är inte kriminaliserat och det är då alltså inte brottsligt att försöka ta saken, lyckas man är det däremot brottsligt.

Sammanfattning
Tyvärr är det omöjligt att ge ett säkert svar på din fråga då det är flera faktorer som har betydelse. Det är alltså möjligt att det är fråga om försök till stöld men det kan också vara ett straffritt beteende beroende på vad det är för omständigheter kring situationen (se exemplen ovan) samt vad värdet är på egendomen.

Hoppas du blev nöjd med svaret på din fråga! Ställ gärna fler frågor om det är något mer du undrar över.
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare