Försök till sexuellt ofredande

Hej! jag har en fråga angående sexuellt ofredande. Jag skriver ett lagförslag i skolan och undrar om försök till sexuellt ofredande är straffbart eller inte, och om ni ser någon problematik med att att det skulle vara straffbart, då vi exempelvis har försök till mord mm. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej Linnea!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Svaret på din fråga hittar vi i brottsbalken (BrB). För att lista ut om försök till ett visst brott är straffbart eller inte får man titta i slutet av det kapitel som brottet nämns. Sexuellt ofredande regleras BrB 6 kap. 10 §. Enligt BrB 6 kap. 15 § är försök till sexuellt ofredande inte straffbelagt eftersom det inte räknas upp i paragrafen. Det är alltså inte olagligt att försöka sexuellt ofreda någon, det är bara att faktiskt göra det som är olagligt.

Finns det några problem med detta?

För att ett visst handlande ska vara ett sexuellt ofredande måste gärningen haft en tydlig sexuell inriktning eller prägel. Om handlingen saknar en sådan prägel så kan det istället vara fråga om "vanligt" ofredande enligt BrB 4 kap. 7 §. Ett problem som skulle kunna uppstå om vi kriminaliserade även försök till sexuellt ofredande är att det skulle bli svårt att avgränsa vad som egentligen är straffbart och inte och om det verkligen tjänar något syfte att sträcka kriminaliseringen så långt.

Det man ska komma ihåg är att sexuellt ofredande är ett ganska ringa brott. Om handlingen är av allvarligare karaktär kan den ofta klassas som något av de allvarligare brotten som räknas upp i BrB 6 kap. Typiska sexuella ofredanden är t.ex. att blotta sig (RH 2013:47), kyssa någon som inte vill det (RH 2008:40), oönskad beröring av könsdelar (jämför NJA 2018 s. 1091 där oönskad beröring av persons lår inte ansågs som sexuellt ofredande) eller fotografering under kvinnors kjolar (NJA 2017 s. 393). Tycker du det ska vara straffbart att försöka göra något av detta?

Straffet för sexuellt ofredande är som lägst böter och som högst fängelse i två år. Detta kan jämföras med straffskalan för misshandel av normalgraden där det lägsta straffet är fängelse i två veckor och det högsta fängelse i två år (BrB 3 kap. 5 §). Försök till misshandel är kriminaliserat (BrB 3 kap. 11 §). Däremot är inte försök till ringa misshandel kriminaliserat. Ringa misshandel straffas med som lägst böter och som högst fängelse i sex månader (BrB 3 kap. 5 §).

Sexuellt ofredande verkar alltså ses allvarligare än ringa misshandel, men inte lika allvarligt som misshandel. Frågan du får försöka svara på i din skoluppgift blir då om du tycker det här är rimligt och varför du tycker så.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare