Försök till ringa stöld

Hej!

Vad blir påföljden vid försök till ringa stöld?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelse om stöld regleras i Brottsbalken (förkortad BrB).

Eftersom jag inte vet omständigheterna kring ditt fall kommer jag redogöra för de generella utgångspunkterna. I 8 kap 1 § BrB stadgas stöld, eftersom det redan står klart att det handlar om en stöld kommer jag inte utreda det närmare. Stölden ska ha begåtts med uppsåt.

I 8 kap 2 § BrB framgår det att med hänsyn till det tillgripna värdet och de övriga omständigheterna anses vara ett ringa brott kan gärningsmannen dömas till böter eller fängelse i högst 6 månader. Vid tillgrepp i butiker där värdet av det tillgripna normalt är avgörande för rubriceringen är värdegränsen mellan stöld och ringa stöld numera 1 000 kr, se NJA 2009 s. 586. Emellertid är ett visst värde inte nödvändigtvis det avgörande, det kan finnas andra omständigheter som gör det svårare och därmed ska bedömas som stöld av "normalgraden".

Stöld är kriminaliserat vid försökspunkten, 8 kap 12 § BrB. Däremot är inte ringa stöld kriminaliserat på försöksstadiet. Man kan därmed inte bli dömd för försök till ringa stöld. Just på grund av att det inte är kriminaliserat så blir det viktigt att bedöma om det är fråga om stöld av "normalgraden" eller ringa stöld. Som tidigare har redovisat så finns det både böter och fängelse i straffskalan för stöld av normalgraden. Normalt ges en mildare påföljd vid försökpunkten. Om det inte handlar om upprepande brottslighet bedömer jag att påföljden bör bli böter.

Med andra ord, försök till ringa stöld är inte kriminaliserat och därmed kan man inte få något straff. Vid försök till stöld vid "normalgraden" är det mest troligt att straffet blir böter, såvida det inte finns försvårande omständigheter.

Hoppas du blev nöjd med svaret på din fråga!

Med vänliga hälsning,

Lovisa SidénRådgivare