Försök till bedrägeri vid misstag i självscanning?

Jag var och handlade på en livsmedelsaffär med en person, denna trodde jag skulle betala och jag trodde denne skulle betala pga det var två hushåll.Resten av varorna var inscannade. Vi fick en kontroll och det uppdagades att de andra varorna inte var betalda. Den andra personen försökte hålla god min gentemot mig genom att säga denna betalt och det blev rabalder värre då det kollades upp att dessa varit inte betalats. Vakten tillkallades och jag som aldrig någonsin begått ett brott skämdes och sa att jag självklart skulle betala dessa. MEN affärens personal vägrade lyssna på det utan skulle till varje pris sätta åt oss så polis tillkallades och förhör gjordes med flera av personalen TROTS bara en var med och visste vad som hänt, så var plötsligt alla där och lade sig i. Vi fick stå mitt i fållan där folk passerade och bli utstirrade i över en timme!! Vi hade inte gått ut genom kassorna ens, men det påstods att vi hade gjort försök till bedrägeri. Detta trots vi inte passerat ut genom kassorna vilket även polisen sa och att jag erbjöd mig betala för allt. Mår sjukt dåligt av detta att vi nu ska få böter elr vad det nu kan tänkas bli pga ett misstag som lätt hade kunnat löst sig genom att vi fått betala för varorna och sen gått därifrån. Har affären rätt att bete sig så? O vad händer om man blir dömd? Jag nekar ju självklart eftersom vi inte begått ett brott med uppsåt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tycker i grunden att affären gör bort sig i din fråga. Det tycks ju uppenbart ha blivit något slags betalningsmissförstånd i och med att (som du skriver i din fråga) du trodde person X skulle betala och person X trodde att du skulle betala. Denna typ av missförstånd kan omöjligen generera tillräckligt uppsåt för ett så allvarligt brott som försök till bedrägeri (9 kap 1 § Brottsbalken), detta vore en helt orimligt tanke att tänka sig.

Konstateras bör dock att det faktiskt går att bli dömd för försök till bedrägeri även om ni inte passerat kassorna, dock måste då visas att ni de facto håller på att genomföra ett fullbordat och planerat bedrägeribrott, vilket naturligtvis kommer ställa mycket höga krav på utredningen i fråga.

Slutsatsen är dock att scenariot du beskriver i din fråga inte kommer få dig dömd för bedrägeri. Rekvisiten i (9 kap 1 § BrB) är inte täcka av uppsåt, vilket du mycket riktigt indikerar i frågan. Jag låter mig också förundras över att ni inte tilläts betala då ni direkt erbjöd er det när ni blev kontrollerade. Att butiken i det läget kan vara så säkra på att ni håller på att begå ett försök till bedrägeri är svårt att förstå när man läser informationen i din fråga. Som din fråga är ställd har du alltså enligt mig inte begått något brottsligt. Om du nu dock, (mot förmodan) skulle bli dömd väntar med all sannolikhet en villkorlig dom då du tidigare är ostraffad.

Hoppas detta löser sig och du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare