Förskott på efterarv

vi är två systrar, enda bröstarvingar till vår pappa, 94 år gammal. När mamma gick bort erhöll vi inte vår laglott då de hade ett inbördes testamente. Pappa har alltså ensam disponerat hela kvarlåtenskapen och suttit i orubbat bo hela tiden.

Vår fråga är: hade vi egentligen rätt till vår laglott? mamma dog 1986. vi bestred inte testamentet.

Om Papppa nu skulle vilja ge oss som gåva t ex 50% av sina tillgångar alltså 25% till var och en av oss två systrar, är det OK skattemässigt?

Återstående tillgångar vill Pappa ha kvar, och det ärver vi vid hans bortgång.

Är det ok att göra så här? Får det några följder vid hans bortgång vad gäller arvet och måste det skrivas något nu?

Det är ju egentligen bara en vanlig gåva.

Tack Anita o Eva

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Regler om arv finner man i Ärvdabalken (ÄB).

Det finns ingen gåvo- eller arvsskatt i Sverige nu så det behöver ni inte tänka på. Eftersom ni verkar vara de ända arvingarna och ni då kommer att ärva allt när er pappa går bort gör det ingen praktisk skillnad om han ger en del till er nu istället för att vänta tills han går bort.

Vad gäller om ni kunde klandra det tidigare testamentet är det inte otroligt att det skett ändring i lagen sedan 86 men jag kommer att svara utifrån dagens lagstiftning. Enligt lagen ärver makar varandra med fri förfoganderätt om det inte finns något testamente som säger något annat (3 kap 1 § ÄB). Detta går före bröstarvingars laglott, om de inte är särkullbarn. Laglotten utgår stället när den andre maken dör som ett efterarv. Från din fråga verkar det som att testamentet föreskrivit just detta vilket innebär att det inte hade blivit någon skillnad om ni klandrar testamentet.

Hoppas då fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare