Förskott på arv

Om min mamma gett mig en pengar för 8 år sen som gåva men ej skrivit ett gåvobrev. Hur tolkas det vid hennes död?

Kan hon skriva ett gåvobrev i efterhand?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I lagen finns en presumtion om att gåvor som arvlåtaren ger en bröstarvinge ska avräknas som förskott på arv vid arvlåtarens död, då man utgår från att arvlåtaren vill att varje bröstarvinge ska få lika mycket (ärvdabalken 6 kap. 1 § st. 1).

Denna gåva bör således, eftersom inget föreskrivits av din mor vid gåvans lämnande om att motsatsen varit avsedd, avräknas som ett förskott på ditt arv.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare