Förskott på arv

Hej, Jag är rädd att min syster kommer lura mina föräldrar att ge henne pengar och värdesaker i syfte att slippa dela dem med mig den dagen de går bort. Hon kommer också ha obegränsad tillgång till deras lägenhet under en längre tid innan jag kan resa dit. Finns det något jag kan göra i förberedande syfte nu, och vad har jag för möjligheter i efterhand om ovan scenario inträffar?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Det en bröstarvinge får av en arvlåtare under livstiden anses vara förskott på arv enligt ärvdabalken 6 kap 1 §. Undantaget är gåvor av mindre värde. För att en gåva inte ska anses vara förskott krävs det att det framgår av ett t.ex. gåvobrev eller i testamente.

I ditt fall innebär det att allt din syster får av dina föräldrar anses vara förskott om inget annat är skrivet och motsvarande värde ska räknas av från hennes del i arvet när dina föräldrar avlider.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare