Förskott på arv

 Min far förvärvade en fritidsfastighet om ca 6.000 kvm år 1952. År 1978 avstyckades en tredjedel av fastigheten vilken köptes av min syster på villkor att hon inte skulle sälja sin fastighet förrän föräldrarna var borta. I slutet på 80-talet bad jag min far att få förvärva en bit mark på samma villkor som min syster, vilket jag blev lovad av båda föräldrarna. Min far dog 2001 och fritidsfastigheten tillskiftades min mor som ansökte om fastighetsreglering så att jag kunde få köpa den avstyckade fastigheten. Inför skiftet begärde min syster av modern 225.000 kronor för att hon haft fastighetsskatt för sin fastighet i 25 år, höga räntekostnader för sitt bostadsrättlån (i väntan på att kunna sälja sin tomt), samt att hennes sjöutsikt skulle ”förminskas eftersom mint tomt lades framför hennes”. Har med foton bevisat att båda tomterna har lika bra sjöutsikt. Min mor sade till mig att hon skulle ge systern ”av sina egna pengar” vilket också skedde. 15 okt hade vi bouppteckningsförrättning efter modern, jag tog upp frågan om de 225.000 kronor som systern fått och menar att det är en gåva som skall gottskrivas mig. Min syster hävdar att det inte är en gåva utan kompensation. Fråga: Finns det någon juridisk bäring att kräva dessa pengar över huvud taget? Att använda ordet kompensation, skulle det betyda jag inte har rätt att gottskrivas i moderns dödsbo?

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Nej, det finns ingen juridisk bäring för påståendet att  hon har rätt till att kräva kompensation för fastighetens kostander. Fastigheten har hon själv köpt och hon ska därför stå för de kostander som detta köp innefattar.

Reglerna om förskott på arv regleras i 6 kap ärvabalken ( ÄB). Huvudregeln är att det en arvlåtare har gett en bröstarvinge ska räknas som ett förskott på arv om inget annat är föreskrivet i exempelvis ett gåvobrev. Undantaget är om det inte rör sig om sedvanliga gåvor som inte står i missförhållande till givarens ekonomi.

I ditt fall innebär det att summan om 225 000 kr ska ses som ett förskott på arv om det inte utifrån din mammas ekonomiska situation ses som ett ringa belopp som inte står i missförhållande till helheten.

Isabella WidjestrandRådgivare