Förskott av arv eller lån

Hej Har två söner varav den ena har ett lån till mig på 150* i nuläget. Han betalar av 500:- / månaden. Finns ett avtal som är påskrivet när lånet togs. och den andra sonen vet om situationen, men har ju en åsikt om att det inte betalas av snabbt nog eftersom jag i dagsläget är 65 år och kan ju i princip trilla av när som helst. Eftersom återbetalningsbeloppet är litet kommer ju skulden att kvarstå länge... Hur ska jag skriva i mitt testamente så att det blir riktigt, så att den andra sonen inte blir drabbad/ eller det orsakar oro i ledet när jag dör. Ska det räknas som förskott på arv, och och att någon avräkning ska göras ?? jag vet ju inte vad kvarstående belopp är när det är dags. Känner att jag vill ha det klart och på pränt så det inte blir några oklarheter.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna för arv och arvsskifte finns i Ärvdabalken.

Gåvor från arvlåtaren till dennes bröstarvingar räknas som förskott på arv som presumtion (6 kap. 1 §), effekten blir i ljuset av bestämmelsen i 2 kap 1 § 2 stycket som säger att arvingar taga lika lott då att förskott ska räknas av mot arvslotten. Lån är däremot ingen gåva, då gåvor inte har krav på motprestation vilket en lån innebär. Det räknas istället som en skuld mellan arvtagaren och dödsboet.

Om ingen specifik dödsboförvaltare utsetts ska arvlåtarens arvingar och universella testamentstagare anses som dödsbodelägare (18 kap. 1 § ÄB). Det finns regler för hur skulder mellan dödsbodelägare och dödsbo ska hanteras, i 23 kap. 3 § 1 stycket står det att skuld mellan dödsbodelägare och dödsboet ska avräknas mot delägarens arvslott. Om skulden är större än arvslotten så kommer arvtagaren inte få ut sin lott förrän skulden är betald.

Hoppas du fick svar på din fråga, du är alltid välkommen att kontakta oss igen!

Karl MelinRådgivare