Förskingring när bil är lämnad till bilverkstad

Hej!

Jag lämnade min bil samt bilnyckel till en bilverkstad och dagen efter att jag hämtade min bil så upptäckte jag att en parfym som jag hade i bilen var borta. Jag ringde bilmekaniker och han frågade sin anställd på sitt språk om han kände till det och svarade med luren att nej och sådant har inte hänt förut. Därefter ringde jag polisen för rådgivning och pratade med en via telefon och hon sa att det hon kunde göra var att göra en stöld anmälan och hon visste inte om de kommer att gå vidare med utredningen! och jag sa till henne att jag måste tänka på saken och kan återkomma både till polisen samt bilverkstad igen.

Jag ringde för andra gg till bilmekanikern och han sa nej sådant har inte hänt på hans arbetsplats förut.

vad och hur ska jag gå till väggar nu?

Med Hälsningar

Alex

Lawline svarar

Hej,

så som du beskriver det verkar det som en förskingring har skett. Detta då någon, på grund av avtal, allmän eller enskild tjänst eller dylik ställning fått egendom i besittning med skyldighet att ge tillbaka egendomen men istället tillägnat sig egendomen. Om detta har inneburit vinning för den personen och skada för den egendomen tillhör så kan gärningsmannen dömas för förskingring till fängelse i högst 2 år. 10 kap. 1 § Brottsbalken

I ditt fall så föreligger det ett avtal mellan dig och verkstaden, dessutom har den som eventuellt tagit parfymen varit anställd och innehar således en sådan tjänst som beskrivs i lagtexten. P.g.a. detta har de fått bilen och parfymen i besittning och de har samtidigt en skyldighet att lämna tillbaka dessa saker när de arbetat färdigt med bilen. Istället kan det vara så att de tagit parfymen och då är samtliga rekvisit uppfyllda för förskingring.

Det du kan göra nu är att polisanmäla händelsen och polisen kommer då att påbörja undersökning för att se om brott föreligger.

Om du vill ha mer hjälp så kan du lämna dina kontaktuppgifter i kommentatorsfältet.

MVH

Zinar BudakRådgivare