Förskingring av pengar utomlands - Vad gäller?

Hej! Jag har skickat 250 000 kr till min vän i Turkiet, som för att köpa en lägenhet där. Efter att pengarna kommit fram, så påstår min vän att pengarna tyvärr är borta! Han påstår att hans bank har tagit dem pga att han stod i skuld till banken. Jag har bevis på överföringen, som jag gjorde via Swedbank. Där det framgår att överföringen gäller köp av lägenhet. Min vän har inte skickat tillbaka en enda krona.. Jag har anmält till polisen i Sverige som säger att det är svårt att bevisa uppsåt och att det är lättare om personen som tagit emot pengarna, är anklagad för bedrägeri sedan tidigare. Mlna frågor är: Ett brott borde väl vara ett brott oavsett om personen inte är anmäld elller straffad tidigare? Och angående uppsåt: är det så svårt att bevisa avsiktligt uppsåt, när personen direkt efter han mottagit pengarna, säger att de är borta pga tidigare skulder? Övrig info: Personen har tidigare bott i Sverige och har kvar sin adress här. Men han bor nu i Turkiet och jag har hans adress dit. Så det är enkelt att få kontakt med honom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är brottsbalken (BrB). Glädjande är att du också har beställt en personlig telefonrådgivning, vilken jag för övrigt ser fram emot mycket. Under denna kommer ovanstående att kunna behandlas ytterligare och likaledes kommer möjlighet att ges till en mer djupgående diskussion (om så önskas). Många juridiska spörsmål hanteras dessutom allra enklast under ett telefonsamtal. Vidare krävs inte sällan ingående kunskaper om de faktiska omständigheterna för att kunna ge någorlunda träffsäkra svar varför den här utredningen kommer att bli något generell till sin karaktär.

Det brott som torde vara aktuellt i det här fallet är förskingring. I 10 kap. 1 § BrB sägs att om någon, som på grund av avtal, allmän eller enskild tjänst eller dylik ställning fått egendom i besittning för annan med skyldighet att utgiva egendomen eller redovisa för denna, genom att tillägna sig egendomen eller annorledes åsidosätter vad han har att iakttaga för att kunna fullgöra sin skyldighet, dömes, om gärningen innebär vinning för honom och skada för den berättigade, för förskingring till fängelse i högst två år. Vidare anges i 1 kap. 2 § 1 st. BrB att en gärning ska, om inte annat är särskilt föreskrivet, anses som brott endast då den begås uppsåtligen.

Förutom kravet på uppsåt krävs att din väns agerande är brottsbeskrivningsenligt, vilket i innebär att samtliga rekvisit i det aktuella straffbudet, dvs. i 10 kap. 1 § BrB, behöver vara täckta (uppfyllda). Med andra ord måste din väns handlande överensstämma med lagtexten för att det ska vara fråga om en brottslig gärning i lagens mening. Huruvida så är fallet är för mig svårt att bedöma i skrivande stund, vilket du säkert förstår, varför den här delen får hänskjutas till vårt kommande telefonsamtal. Men mycket kort kan ändå följande anföras redan nu. Ett avtal föreligger ju mellan dig och din vän eftersom vederbörande hade fått i uppdrag att köpa en lägenhet för din räkning. Denne har fått egendom (pengarna) i besittning för annan (du). Därutöver råder naturligtvis, i vart fall såvitt jag kan bedöma, en skyldighet att utgiva egendomen eller redovisa för denna och din vän synes dessutom ha tillägnat sig egendomen. Kravet på vinning för honom (din vän) liksom skada för den berättigade (du) verkar också vara uppfyllt varför det, utifrån den information som finns tillgänglig i nuläget, kan vara fråga om ett brott och då möjligen förskingring. Det går eventuellt även att argumentera för ett bedrägeri enligt 9 kap. 1 § 1 st. BrB, men jag väljer ändå att stanna vid beskrivningen av förskingring.

När det sedan gäller dina frågor kan sägas att det givetvis är oväsentligt för skuldprövningen om den tilltalade tidigare har gjort sig skyldig till liknande brottslighet. Däremot kan det påverka påföljdsbestämningen, jfr 30 kap. 4 § 2 st. BrB. Utan ingående kunskaper om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det dock svårt att bedöma uppsåtsdelen varför även detta får lämnas därhän tillsvidare. Slutligen ska tilläggas att det inte bör spela någon roll att brottet sannolikt kommer att anses ha begåtts i Turkiet. Utgångspunkten är att alla brott som kan begås i Sverige kan begås utomlands varför svensk lag blir tillämplig även på sådana brott. I förevarande fall rör det sig om en svensk gärningsman (?), vilket innebär att din vän kan dömas enligt svensk lag och vid svensk domstol för brott som har begåtts utomlands eftersom personen i fråga har anknytning till Sverige, 2 kap. 2 § 1 st. 1 p. BrB. Ytterligare en förutsättning för att kunna döma någon i Sverige för brott begångna utomlands är också att den påstådda gärningen, dvs. förskringingen alternativt bedrägeriet, är straffbar både i Sverige och på gärningsorten. Detta går under beteckningen kravet på dubbelstraffbarhet. I 2 kap. 2 § 2 st. BrB uttalas nämligen att första stycket inte gäller, om gärningen är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten eller om den begåtts inom ett område som inte tillhör någon stat och enligt svensk lag svårare straff än böter inte kan följa på gärningen. I tredje stycket i samma lagrum stadgas också att när det gäller påföljden kan en svensk domstol inte döma ut en strängare påföljd än det strängaste straffet som är föreskrivet för brottet enligt lagen på gärningsorten. Exakt hur den turkiska straffrätten är beskaffad kan jag av förklarliga skäl inte redogöra för, men sannolikt är den här typen av bedrägliga beteenden även kriminaliserade i Turkiet.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Du har som sagt också beställt en 30 minuters personlig telefonuppföljning med möjlighet att kunna ställa kompletterande frågor och till vidare diskussion om hur din fortsatta hantering av ärendet bör läggas upp. Jag kommer därför att ringa dig nu på måndag den 20/12 kl 18.00. Observera att jag ringer från skyddat nummer. Vänligen återkom per mail om den föreslagna tiden inte skulle passa.

Notera dock att vi på straffrättens område endast ger den här typen av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån inte åtar sig inte några straffrättsliga uppdrag fullt ut. I så fall behöver man vända sig till en brottmålsbyrå

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende hittills har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare