Förskingring av anställda

Hej! Jag är en företagare som anställde 2 personer för att driva mitt Cafe under 3 månaders tid pga sjukdom. I efterhand har det visat sig att dessa har missbrukat mitt förtroende genom att inte redovisa all försäljning och tagit denna "vinst". Detta har fastställts av min revisor. Det handlar om 150 000-200 000 kr. Jag har bevis för detta. Jag undrar nu hur jag går till väga för att ha en möjlighet att få tillbaka det som är mitt? Kan jag polisanmäla? För vad i så fall?

Lawline svarar

Hej

Det du beskriver låter som förskingring och skall definitivt polisanmälas. Brottet återfinns i 10 kapitlet 1 § Brottsbalken, https://lagen.nu/1962:700#K10P1S1 .

Kriterierna som stadgas är "om någon, som på grund av avtal, allmän eller enskild tjänst eller dylik ställning fått egendom i besittning för annan med skyldighet att utgiva egendomen eller redovisa för denna, genom att tillägna sig egendomen eller annorledes åsidosätter vad han har att iakttaga för att kunna fullgöra sin skyldighet, dömes, om gärningen innebär vinning för honom och skada för den berättigade, för förskingring till fängelse i högst två år."

Dessa kriterier verkar enligt din beskrivning vara uppfyllda.

Jag rekommenderar att du polisanmäler brottet och sparar all bevisning som du tror kan ha betydelse för rättegången.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare