FrågaSKATTERÄTTÖvrigt09/03/2022

Förseningsavgift

Hej,

Jag har ett företag som jag anlitat en redovisningsbyrå. Redovisningsbyrån har fått ett problem vid deklarationen av inkomstdeklaration 2 som orsakat en försening av inkomstdeklarationen.

Hur ser lagen ut här och mitt rätt, jag har anlitat en redovisningsbyrå som bekräftat att de utfört deklarationen av inkomstdeklaration 2, vad kan jag svara Skatteverket för att inte betala förseningsavgiften om 6 250 kronor?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Förseningsavgift

Skatteverket ska ta ut en förseningsavgift om den som ska lämna skattedeklaration inte har gjort det i rätt tid (48 kap. 1 § första stycket skatteförfarandelagen). Jag tolkar din fråga som att det är den redovisningsbyrå som du har anlitat som har orsakat förseningen i ditt fall. Detta förändrar dock inte det faktum att man som skattskyldig själv bär ansvaret gentemot Skatteverket. Det du istället kan göra är att framställa ett skadeståndsanspråk gentemot redovisningsbyrån. Om de har haft ett totalansvar där allt material har varit dem tillhanda så finns det anledning att framställa ett sådant anspråk på motsvarande belopp till följd av avtalsbrott. Skulle det istället vara så att du har inkommit med material efter utsatt tid eller av någon annan anledning inte har fullgjort din del så är det dock till sist ditt ansvar.

Sammanfattning och råd

Att en anlitad redovisningsbyrå inte har fullgjort sitt uppdrag i rätt tid är tyvärr ingen grund i sig för att befrias från förseningsavgift. Däremot, om redovisningsbyrån hade ett totalansvar, så finns det möjlighet för dig att återkräva detta belopp på skadeståndsrättslig grund från dem. Önskar du hjälp med att ta detta vidare kan jag varmt rekommendera en av våra duktiga jurister hos Lawlines juristbyrå. Om du är intresserad av detta eller om du har några frågor om mitt svar så får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!

Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare