Försäljning och värdering av fastighet i bouppteckningen

Hej

Vi är två syskon vars far är död och nu har vår farfar gott bort men farmor är kvar. Men det gör ju oss till arvingar istället för vår far. Det mesta sköts av vår farbror med bouppteckning och dylikt. Den är inte klar än men nu ska han sälja kolonistugan som han på Arv mötet så var värd 80K men ska nu sälja den för 180K. Likaså sa han att deras lägenhet var värd 700-800K men skulle säkert säljas för över miljonen. Det känns lite lurt men det kanske det inte är? Får han sälja stugan innan bouppteckningen är inskickad till skatteverket? Har vi rätt till en kopia på allt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försäljning:
En fastighet kan inte säljas innan bouppteckningen är klar och lagfarten kan inte ändras innan bouppteckningen är registrerad hos Skatteverket eftersom inskrivningsmyndigheten kräver att detta är gjort.

Det finns däremot inget som hindrar att en försäljning påbörjas innan, t.ex. genom att hitta potentiella köpare.

Värdering:
En fastighet värderas som huvudregel till marknadsvärdet, dvs. det värde som fastigheten skulle säljas för vid en försäljning. Saknas däremot marknadsvärde, eller det av någon förmodan inte går att fastställa kan dödsbodelägarna komma överens om att fastigheten istället ska värderas till taxeringsvärde. Är det så att ni dödsbodelägare inte kan komma överens om värderingen kan ni anlita en skiftes man.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Therese WibrinkRådgivare