FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/07/2014

Försäljning enligt samäganderättslagen

Vi är 7 st delägare i en näringsfastighet (ingen verksamhet). Kan en delägare kräva försäljning av fastigheten när vi i Samäganderättsavtalet från 2006 har följande paragraf inskriven:

7. Lagen (1904:48 s 1) om samäganderätt. Parterna är överens om att lagen (1904:48 s1) om samäganderätt inte skall äga tillämpning på parternas andelsägande i fastigheten.

Mig veterligt ändrades lagen 1989? Jag vill tvinga fram en försäljning av fastigheten snarast. Är detta möjligt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Samäganderättslagen är dispositiv vilket innebär att den endast gäller i den mån inget annat avtalats. Du skriver att ni i samäganderättsavtalet reglerat att lagen inte ska gälla för er och det innebär tyvärr att du inte kan åberopa lagen för att tvinga fram en försäljning. Utgångspunkten avseende alla avtal är att de gäller och ska hållas. Kort sagt innebär en sådan klausul som eran att ni delägare frivilligt tagit avstånd från de rättigheter och skyldigheter som följer av samäganderättslagen.

Den ändring av lagen som skedde 1989 avsåg lagens 19 paragraf. Paragrafen stadgar att det i vissa specifika fall, tex avseende allmänningar och gruvrörelser, finns andra regler som har företräde framför samäganderättslagen. Du anger inga detaljer kring er näringsfastighet men då paragrafen har ett så pass smalt tillämpningsområde tvivlar jag på att att den och ändringen av den har någon relevans för ditt problem.

Rimligen har ni i ert samäganderättsavtal behandlat hur ert samägande kan upphöra och min rekommendation till dig är att du försöker bli utlöst/få fastigheten såld i enlighet med de förutsättningar som anges i avtalet.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare