Försäljning av sommarstuga

Hej , Min mor har sålt sin sommarstuga som de byggt själva. Så att det finns typ inga kostnader för inköp etc.

Hur gör man då för att räkna ut skatten som hon skall betala vid deklarationen?

Försäljningspris 420 000sek

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I din fråga framgår det inte om din mor sålt en stuga med mark eller endast själva stugan. Skulle det andra fallet vara aktuellt då skulle din mor behöva ta upp försäljningspriset som en inkomst. Här beror det också på om din mor bygger och säljer stugor ofta (dvs hobby) eller om detta var endast den gången.

Jag antar att din mor har sålt stugan med marken, då det låter mer rimligt. Bestämmelserna kring det här finns främst i 44 kap. Inkomstskattelagen (här). I korthet innebär de att du skall skatta på det belopp du får fram när du från försäljningsintäkten (420 000) drar främst anskaffningskostnaderna och eventuella förbättringskostnader (till exempel kostnader för utbyggnad, tillbyggnader som inte fanns tidigare och dylikt) samt även kostnader för försäljningen. Förutsätter vi dock att inga förbättringsutgifter finns och att kostnaderna för försäljningen är så låga att de inte behöver tas med, blir förstås summan 420 000. Men du säger också att din mor har byggt sommarstugan själv, då borde hon ha kostnader för bygget och dessa kostnaderna skulle alltså dras av försäljningspriset samt sedan skattas. Detta framgår dock inte av din fråga så jag utgår därför utifrån 420 000 kr (vinst). Enligt 45:33 Inkomstskattelagen skall man bara skatta på 22/30 av beloppet. I praktiken innebär detta att du skattar till 22 % av vinstbeloppet, det vill säga 420 000x0,22= 92 400 kr. Din mor skall alltså beskattas på 92 400 kr av sommarstuga försäljningen.

Din mor ska deklarera enligt K5 reglerna, här kommer det en länk https://skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2105.4.39f16f103821c58f680006252.html

Hälsningar,

Maryam NaqqarRådgivare