Försäljning av samägd egendom

Hej, Några syskon ärver en gård av en broder. Senare ärver några syskonbarn en del eftersom deras far avlider. Under arvskiftet framkommer att ett av syskonbarnen vill köpa gården för taxeringsvärdet och motsäger sig att sälja gården på den öppna marknaden via mäklare, har han rätt till detta då syskonen misstänker att marknadsvärdet är högre än taxeringsvärdet? mvh Undrande.

Lawline svarar

Hej!

Om alla är överens om att syskonbarnet ska köpa gården för taxeringsvärdet så är det möjligt, men syskonen och/eller syskonbarnet har ingen skyldighet att sälja sin andel till syskonbarnet.

I arvskiftet efter det döda syskonet har vardera syskonbarn rätt att få en andel av gården om de vill och inte kan komma överens om annat, se 23:3 ärvdabalken. När sedan arvskiftet skett blir syskonbarnen och syskonen samägare till fastigheten. Deras gemensamma ägande styrs då av samäganderättslagen. Den möjlighet som då finns att förändra ägandet när alla inte är överens är att begära tvångsförsäljning, 6 § samäganderättslagen. På så sätt kan syskonbarnet framtvinga en försäljning, men försäljningen blir till det pris som blir vinnande bud på auktion.

Om gården är taxerad som lantbruksenhet, är det istället lagen om förvaltning av vissa jordbruksfastigheter som styr ägandet (se 1 §). Huvudreglen om tvångsförsäljning är dock densamma, se 13 §.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K23.
Samäganderättslagen hittar du https://lagen.nu/1904:48_s.1.
Lag om förvaltning av vissa jordbruksfastigheter hittar du https://lagen.nu/1989:31.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare