Försäljning av fotbollströjor varumärkesintrång?

Hej, Jag har funderat ett tag på att starta en enskild firma som ska sälja t-shirt med klubbmärken (Hockey, Fotboll). Jag har sett flera sidor och företag som säljer dessa typer av produkter och undrar hur regler och lagar ser ut där? Jag vet att det rör sig om plagiat att direkt ta en befintlig logga, trycka och sälja t.ex. Manchester United. Men hur har dessa andra företag löst det tror ni? Vad är det som krävs? Kan man kringgå detta på något vis, finns det ett lagligt sätt att gå till väga? Jag tvivlar starkt på att dessa företag blankt struntar i plagiat eller upphovsrättslagen och säljer ändå. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline med din fråga!

Att producera egna tröjor med fotbollsklubbens tryck och sälja dessa är sannolikt ett varumärkesintrång, dock inte om du bara agerar som återförsäljare

Alltså, att använda dig av någon annans varumärke för egen vinning är ett typexempel på varumärkesintrång vilket kan innebära kostsamma konsekvenser för den som överträder det. Det enda sättet att producera och sälja tröjor med ett fotbollslags logga är om du får rättighetsinnehavarens samtycke till det.

Observera dock att återförsäljning av fotbollströjor som redan är i omlopp inom EES-marknaden inte innebär varumärkesintrång, då ensamrätten till att sälja tröjor med fotbollsklubbens som rättighetsinnehavaren normalt sätt har försvinner för just det exemplaret som redan satts i omlopp på den öppna marknaden. Det är just av denna anledningen till exempel bilförsäljare kan sälja Volvos och Mercedes utan att begå något varumärkesintrång.

Varumärkesintrång förutsätter dock att varumärket faktiskt är immaterialrättsligt skyddat, vilket större fotbollsklubbar säkerligen har skaffat sig.

Hoppas det var svaret på dina funderingar!

Eles KarahalilovicRådgivare