FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/04/2021

Försäljning av alkohol

Min fru avled förra året och efterlämnade 10-15 flaskor whiskey, inköpta på Systembolaget. Kan jag sälja dessa på Blocket?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid detaljhandel av alkohol har staten monopol på alkoholförsäljning (5 kap. 1 § Alkohollagen). För övrig servering och försäljning krävs som huvudregeln serveringstillstånd (8 kap. 1§ Alkohollagen). Undantag från krav på tillstånd finns om det:

avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer.det sker utan vinstintresse och sker utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden för inköp av dryckerna.det äger rum i en lokal där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol- eller lättdrycker (8 kap. 1a § Alkohollagen).

Detaljhandel med spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker i strid med lagen – dvs. detaljhandel med sådana produkter som bedrivs av annan än Systembolaget – är straffbelagd som olovlig försäljning av alkohol enligt 11 kap. 3 § Alkohollagen. I ditt fall rör det sig om flera flaskor som du eventuellt tänkt sälja på Blocket. I Blockets användarvillkor framgår det även att alkohol inte får annonseras på deras webbsida då sådan försäljning inte är tillåten enligt lag. Att sälja dessa flaskor på Blocket är således inte tillåtet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare