FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt15/03/2016

Försäkringsvillkor för bilförsäkring vid skada på bil

Hejsan,

För sju månader sedan köpte jag en helt ny bil ( fabriksbil). Förra veckan blev bilen påkörd av en bilist med väjningpkiktskyldighet. Försäkringsbolaget meddelade att motparten gjorde fel och hans försäkringsbolag kommer att ersätta för bilreparation och min självrisk. Jag, däremot, är inte nöjd med beslutet om att bilen ska repareras och vill ha en likvärdig bil som det var innan krocken.

Undrar vilken rätt har jag att byta bilen till en likvärdig bil som min bil var innan krocken?

Tack,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Oss på Lawline med din fråga,

När det gäller försäkringsärende så har försäkringsbolaget ofta ett villkor i sina avtal som föreskriver att de har rätt att välja vilket åtgärd de ska vidta vid ett försäkringsärende. Troligtvis har de ett villkor där de har rätt att välja reparation av din bil istället för utbyte, då det sannolikt kan ske till en lägre kostnad för dem. Kan du däremot motbevisa, dvs. att det skulle vara billigare för försäkringsbolaget att ersätta dig med en ny bil, likvärdig din bil innan krocken, så har du troligtvis goda chanser att få en ny bil.

Därav hade jag behövt se ditt avtal med försäkringsbolaget, för att bättre kunna utreda dina möjligheter till att få din bil utbytt istället för reparerad!

Vill du ha ytterligare hjälp med att fortsätta med ärendet så är du välkommen att vända dig till oss via, info@lawline.se.

Även om du inte fick ett konkret svar på din fråga hoppas jag att ditt ärende blev något klarare. Jag rekommenderar dig att noga läsa igenom dina försäkringsvillkor, om du väljer att ta ärendet vidare.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort fortsatt lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare