FrågaAVTALSRÄTTAvtal02/03/2017

Försäkringsersättning vid brott

Hej! För cirka 8-9 år sedan så blev jag slagen och bröt näsan, killen blev dömd för det och jag fick skadestånd! nu när jag är över 20 år så märker jag att näsan är helt perfekt, den är lite större än vanligt! Kan jag då söka någon ersättning för det?

För jag minns att advokaten då sa att jag kunde söka från försäkringsbolag om jag inte minns fel!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Försäkringsvillkor och möjligheten att söka ersättning beror helt och hållet på vad du har för typ av försäkring. Som utgångspunkt brukar en sjuk- eller olycksfallstillägg alternativt en personförsäkring täcka den situationen du beskriver, men det kräver ofta att det finns dokumentation från läkare på när skadan inträffade. Det går emellertid inte att ge ett exakt svar eftersom det hänger på villkoren i din försäkring! Det du bör göra är att undersöka vilka villkor du har, antingen genom att ringa till ditt försäkringsbolag eller genom att besöka försäkringsbolagets hemsida. Fullständiga villkor finns på hemsidan till samtliga större svenska försäkringsbolag.

Vill du få frågan närmare utredd kan du skicka din frågeställning till vår Expresstjänst och få en utredning inom 24 timmar.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Carl William AhlbergRådgivare