FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt08/02/2021

Försäkringsersättning efter klämskada

Hej,

Som 5/6 åring klämde jag av en tredjedel av ett finger i en dörr som smälldes igen av vinden. Nu lider jag av fantomsmärtor i detta finger och obehagskänslor. Det jag undrar är ifall jag nu i efterhand (är 23år) har rätt till att ta ut ersättning från det försäkringsbolag som jag hade som barn? Eller om det finns ett annat sätt att få ut ersättning för detta eftersom det är något som påverkar mig dagligen i form av nervsmärtor etc.

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utan att veta vilket försäkringsbolag du har eller hur deras villkor ser ut är det i princip omöjligt att svara närmare på din fråga. Det beror helt på vilken typ av försäkring du har/hade, vad den täcker, hur långt i efterhand du har möjlighet att söka ersättning osv. Jag rekommenderar dig att du tar kontakt med det försäkringsbolag där du hade din försäkring vid skadetillfället och ber dem undersöka dina möjligheter till ersättning.

Förutom försäkringsersättning så finns det inga andra möjligheter till ersättning när det gäller personskador som orsakats av dig själv eller på grund av en olyckshändelse.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare