FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/02/2015

Försäkring och skadestånd

Hej

Jag har råkat ut för en skada på mitt hus.Denna skadan uppstå när kommuns avlopp gick i sönder.

Nu har jag fått lägga ut ca 60000 kr på detta.

Det jag vill komma till är att om inte detta hade hänt så hade jag inte fått dessa kostnader,

hur gör jag nu om jag vill ha skadestånd på dessa pengar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

För att skadestånd vad gäller sakskador ska utdömas krävs att någon förfarit försumligt, dvs att kommunen inte underhållit avloppen som de bör ha gjort. Deras försumlighet ska vidare ha varit det som orsakat att avloppet gått sönder. Med andra ord, om det rört sig om en ren olyckshändelse kommer något skadestånd inte kunna utdömas/utkrävas av kommunen.

Vad gäller skadorna på ditt hus är det mycket möjligt att din försäkring täcker dessa skador. Jag råder dig därför att kolla med dig försäkringsbolag vad som gäller.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare