Förrådsägaren vägrar lämna ut mina bilar

Hej. Min man har 2 bilar som står inhyrda i ett förråd över vintern. Nu vägrar ägaren till förrådet att lämna ut bilarna eftersom han tror att min mans son har stulit bildelar av honom i ett annat förråd. Sonen säger att han har köpt dom av en bekant i god tro. Vi har flera gånger försökt att nå förrådsägaren på telefon och sms men han svarar inte. En kompis till oss håller också till i detta förråd och har blivit tillsagd att inte lämna ut bilarna till oss. Vad göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga står din mans bilar i ett låst förråd som endast förrådsägaren har nyckel till, vilket gör att din man inte får åtkomst till sina bilar. När förrådsägaren vägrar lämna ut bilarna till din man rubbar han olovligen din mans besittning till sina bilar. Det är ett brott som kallas för egenmäktigt förfarande (8 kap. 8 § BrB). Jag rekommenderar dig därför att göra en polisanmälan som ett första steg i att få tillbaka bilarna.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Har du fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare