förpliktelser i en kolonilottsförening

Kan min koloniförening besluta om att jag ska betala avgift (drygt 10 tkr) för en toalettbyggnad på hela området när jag inte kan nyttja den pga avstånd? Jag har dessutom installerat en egen toalett för egna pengar.

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Min utgångspunkt för frågan är att en koloniförening är en ideell förening. Dvs att det saknas vinstsyfte men istället är tänkt att uppfylla bland annat medlemmarnas intressen (jfr ekonomisk förening). Det saknas lagar som reglerar ideella föreningar men generellt gäller att föreningens medlemmars förpliktelser ska stå med i föreningsstadgan.

Min rekommendation är att du tar en titt på föreningens stadgar om det finns särskilda förpliktelser för medlemmarna att gemensamt bidra med kostnader och i så fall till vad och hur mycket. Om begäran att betala avgiften på 10tkr faller utanför förpliktelserna i stadgan, kan du gå vidare och titta på under vilka förutsättningar en medlem kan bli utesluten ur föreningen. Om det inte står att uteslutning kan ske då en medlem inte vill/kan uppbära gemensamma kostnader torde inte föreningen kunna utesluta dig ur föreningen om du väljer att inte ta på dig den kostnaden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare