FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev05/09/2022

Förnyelse av borgensförbindelse

när borgenförbindelsen sluttar efter tre år och jag som hyresvärd vill ha fortsatt borgenär hur gör man då

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tänkte snabbt göra en förtydling kring termerna. Den som åtar sig en borgensförbindelse kallas för borgensman. En borgenär är någon som har en fordran på någon annan, som då kallas gäldenär. I denna situationen där du är hyresvärd kallas du för borgenär, din hyresgäst blir gäldenär när en fordran uppstår på denne och borgensmannen är den som betalar istället för gäldenären.

Förnyelse av borgensåtagande
Om en borgensförbindelse för en av dina hyresgäster har preskriberats efter 3 år enligt 2 § Preskriptionslagen (1981:130), så kan du helt enkelt be borgensmannen att förnya borgensförbindelsen, eller be din hyresgäst att hitta en ny borgensman.

Det är dock hyresavtalet som ska vägleda situationen. Om det inte finns något krav i kontraktet mellan dig och din hyresgäst på att borgensförbindelsen ska förnyas efter 3 år, så finns det ingen skyldighet för hyresgästen och borgensmannen att göra detta. Det vanliga är att hyresvärdar skriver in i kontrakten med hyresgästerna att borgensförbindelser ska förnyas vart tredje år.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Alexander MårtenssonRådgivare