FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/07/2018

Formulera en reklamation till ett flygbolag

Hej. Vi rest runt i några veckor och en av flygresorna som var bokade via ett resebolag på nätet bokade vi om datum på till en rätt saftig kostnad, det slutade med att vi inte fick våra nya biljetter. Vi mailade en vecka innan avresan och satt i telefonkö och i samtal med resebolaget i flera timmar under flera olika dagar från olika land då de inte löste vårt problem. Slutade med att vi stod på flygplatsen i Singapore utan biljetter och fick köpa nya över disk direkt av flygbolaget 1 timme innan avgång. Vi vill nu avkräva resebolaget på ombokningskostnaden, alla samtalskostnader (15sek/minut) samt helst ett skäligt skadestånd för att flera dagar på vår semester blev förstörda av stress och panik över denna ombokning. Hur formulerar vi vår reklamation via mail och vad har vi rätt till? Kan vi skicka med telefonlistorna/räkningen och förvänta oss ersättning? Vad skulle ett skäligt skadestånd vara? Tacksam för all rådgivning vi kan få för att skriva ett så bra mail som möjligt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag skulle rekommendera dig att formulera ditt missnöje med utgångspunkt i vad ni har kommit överens om i avtalet samt vad som framgår av flygbolagets köpvillkor. I detta fall är all bevisning viktig för att styrka de kostnader och besvär som flygbolaget har orsakat. Frågan om vad som är en skälig ersättning beror på omständigheterna i det enskilda fallet. Om du vill vara säker på vad som gäller och om flygbolaget har eventuella ersättningstak, så framgår det vanligtvis under villkoren på deras hemsida. Flygbolag har dessutom ofta en reklamationsavdelning som vägleder kunder och tar hand om reklamationer.

Jag hoppas att det gav svar på dina frågor. Lycka till med reklamationen!

Vill du ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist?
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här.
- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här.
- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Bästa hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare