Formkrav för myndighetsbeslut

Jag har fått ett avslag gällande försörjningsstöd. Avslaget är däremot inte underskrivet av den handläggare det berör trots att det står,ort datum och underskrift som avslut på brevet.

Gäller detta beslut utan underskrift?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid handläggning av ärende om försörjningsstöd är 11 kap. socialtjänstlagen (2001:451) tillämplig. Enligt 11:8 SoL ska förvaltningslagen (2017:900) tillämpas vid bl.a. dokumentation av beslut. I 31 § FL anges vad som ska ingå i ett skriftligt beslut, dvs. datum, vad beslutet innehåller, vem eller som fattat beslutet m.m. Det finns dock inget krav att det ska finnas någon signatur på pappret för att det ska vara giltigt. Detta verkar endast vara ett skrivfel, vilket socialnämnden kan rätta enligt 36 § FL. Detta skiljer sig alltså från civilrättsliga avtal, där underskriften kan ha en betydande roll för avtalets bindande verkan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare