FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal11/11/2016

Formkrav för husköp

Hej!

Vi la handpenning till en stuga, 15000kr, utan å skriva ngt papper, köpet skulle ske privat, nu har vi ångrat oss, ägaren har skickat papper/kontrakt, där står även att handpenning är lagd, summa och satum på det!

Hur gör vi nu för att dra oss ur köpet?

Vi har som sagt inte skrivit på ngt papper!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig åt Lawline!

En fastighet är att hemställas med fast egendom, vilket framgår av 1 kap 1§ i Jordabalken

Formkraven för fastighetsköp följer av 4 kap 1§ Jordabalken är upprättande av en köpehandling, samt att denna undertecknas av både köpare och säljare. Köpehandlingen ska innehålla uppgifter om köpeskilling samt vilken fastighet som köpet angår.

Av praxis följer vidare att en utfästelse att köpa en fastighet (fast egendom) inte blir gällande. Formkraven måste vara uppfyllda!

Eftersom ni inte har skrivit på några papper behöver ni inte fullfölja köpet! Det torde därför räcka med att ni meddelar att ni drar er ur köpet!

Gällande handpenningen gäller i regel att, om inget avtal är upprättat kring konsekvenserna om någon part skulle dra ut sig, att handpenningsbeloppet får behållas. Detta för att säljaren ska kunna täcka sina kostnader som eventuellt gått förlorade.

Hoppas att svaret hjälpte dig, och ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare