FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/04/2022

Förmildrande och försvårande omständigheter i bestämmande av påföljd?

Hej, vad är några exempel på förmildrande och försvårande omständigheter gällande sexuellt ofredande?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom sexuellt ofredande har fängelse med i straffskalan ska särskilda bedömningar göras vid fastställandet av påföljd (6 kap 10 § och 29 kap 1 § Brottsbalken (BrB)).

Försvårande omständigheter

Försvårande omständigheter återfinns under 10 punkter i 29 kapitlet 2 § BrB. Dessa är inte begränsat till en typ av brottstyp, som sexuellt ofredande, utan bedöms vid alla möjliga brottstyper. Dessa är bland annat; om den tilltalade avsett att brottet skulle få allvarligare följder än det faktiskt fått, om den tilltalade visat stor hänsynslöshet, om den tilltalade utnyttjat någon annans skyddslösa ställning eller svårigheter att värja sig och om den tilltalade utnyttjat sin ställning eller missbrukat ett särskilt förtroende. Hänsyn ska även tas till om den tilltalade tidigare gjort sig skyldig till brott (29 kap 4 § BrB).

Förmildrande omständigheter

Förmildrande omständigheter återfinns under fem punkter i 29 kapitlet 3 § BrB. Precis som försvårande omständigheter är dessa inte begränsade till en typ av brottstyp. Dessa är; om brottet föranletts av någon annans kränkande beteende, exempel på detta är tex provokation vid olika misshandelsfall. Om den tilltalade haft en allvarlig psykisk störning som förhindrat hen att inse innebörden av gärningen eller av någon annan orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande. Om den tilltalade haft bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga. Om brottet föranletts av stark mänsklig medkänsla, tex vid barmhärtighetsmord men regeln tillämpas mycket restriktivt. Slutligen är en förmildrande omständighet om man haft ansvar för gärningen men ändå kan ursäktas till exempel genom excess (24 kap 6 § BRB) eller straffrättsvillfarelse (24 kap 9 § BRB).

Utöver detta kan påföljden även lindras genom att ta hänsyn till den tilltalades unga ålder (29 kap 7 § BrB) men också om den tilltalade är äldre (29 kap 5 § BrB). Ett annat exempel är också om den tilltalade frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för utredningen av brottet (29 kap 5 § BrB).

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare