Förlust av svenskt medborgarskap

Hej! Kan ett svenskt medborgarskap återkallas om man har erhållit det på falska identiteter? Vad gör man om man vill rätta identiteter som är felaktiga? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Svenskt medborgarskap förvärvas genom födseln eller genom ansökan. För att beviljas svenskt medborgarskap genom ansökan krävs att vissa förutsättningar är uppfyllda. Bland annat krävs att personen som ansöker om svenskt medborgarskap har hemvist i Sverige sedan ett visst antal år, har permanent uppehållstillstånd i Sverige samt att sökande kan styrka sin identitet. Om sökande inte lyckas styrka sin identitet kan svenskt medborgarskap nekas. Om sökande däremot beviljas svenskt medborgarskap kan detta inte återkallas. Att du har uppgett en falsk identitet utgör på så sätt inte grund för att återkalla ditt svenska medborgarskap.

Du kan vända dig till skatteverket för att ändra din identitet. Det krävs att du bevisar att din nuvarande identitet är falsk för att ändring ska ske.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare