Förlorar man sin rätt till laglott om man godkänner testamentet?

Hej.

Min kära mamma har avlidit. Vi är 2 syskon.Mamma har skrivit testamentet.Det är jag som ska ärva allt enligt hennes vilja.Min bror har godkänt testamentet. Ska han ändå ärva laglott? Eller måste han bestrida testamentet för att få ut lagligt?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Varje bröstarvinge har rätt att ur arvlåtarens kvarlåtenskap få ut sin laglott. Laglotten utgör hälften av arvslotten (se 7 kap. 1 § ärvdabalken). Att din bror har godkänt testamentet påverkar inte hans rätt att få ut laglotten. En rättsföljd av att han godkänt testamentet är dock att han anses ha avstått från sin rätt att klandra testamentet, t.ex. för att det skulle vara förfalskat eller dylikt.

Hans godkännande innebär emellertid som sagt inte att han avstått från sin laglott. För att få ut laglotten måste han dock påkalla jämkning av testamentet, vilket inte är samma sak som att klandra testamentet (se vidare 7 kap. 3 § första stycket ärvdabalken). Jämkningen av testamentet måste påkallas av din bror inom 6 månader från det att han delgavs testamentet (se 7 kap. 3 § tredje stycket ärvdabalken). Om han underlåter att göra detta, går hans rätt till laglotten förlorad.

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare