Förlorar man körkortet vid ringa narkotikabrott?

Heeej

Jag blev stoppad av polisen och de tog mig på urin och blodprov, de tog även mitt körkort och blod resultatet har kommit och det visar sig att jag har narkotika i blodet väldigt små mäng 0,14 ug/g, men jag har aldrig brukat eller testat natkotika tidigare, idag fick jag föreläggande om ringa natkotika brott och drograttfylleri, vad händer med mitt körkort i så fall? Och va kan jag göra för jag misstänker att jag har blivit neddrogad för det ät det enda logiska förklaring till varför jag har det i blodet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Om jag har förstått din fråga rätt så undrar du vad som händer med ditt körkort då provresultat visade att du hade narkotika i blodet, samt vad du kan göra då du hävdar att du inte har intagit någon narkotika.

Vad gäller vid strafföreläggande?
Då du har fått hem strafföreläggande att besvara, så kan du välja att godkänna eller inte godkänna föreläggandet. I brevet som följer med föreläggandet står det vilket datum som du senast måste svara, där anger du även om du godkänner eller bestrider föreläggandet. Om du inte vill acceptera strafföreläggandet bör du snarast skriva och berätta varför du inte godtar det.

Åklagaren kan i sådana fall välja att ta ärendet till tingsrätten, och du blir då kallad till förhandling. Efter förhandlingen bestämmer tingsrätten om du ska dömas för brottet och vilket straff du i så fall får. Tingsrätten kan dock avgöra ärendet utan att du behöver komma till rättegången, men du får en rättvis prövning då du hävdar att du inte intagit narkotikan.

Vad händer med körkoret?
Gälande körkortet kan det återkallas med anledning av brottslig gärning, enligt 5 kap. 3 § körkortslagen. Vad som krävs för att återkallelse ska ske regleras i 5 kap. 3 § körkortslagen. Transportstyrelsen kan återkalla ett körkort om körkortsinnehavaren på grund av nykterhetshänseende inte bör inneha körkortet. Transportstyrelsen har alltså möjlighet att återkalla ditt körkort förutsatt att du blir dömd för ringa narkotikabrott. Det är dock svårt för mig att bedöma chanserna för att detta kommer att inträffa; Transportstyrelsen gör en helhetsbedömning i varje enskilt fall. Blir körkortet återkallat så beslutas det om s.k. spärrtid, alltså därmed hur länge du får vänta innan ett nytt körkort utfärdas. För ringa narkotikabrott är spärrtiden lägst en månad och högst tre år, enligt 5 kap. 6 § körkortslagen.

Hoppas att svaret var till din hjälp!

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare