Förlorar man arvsrätten vid mord?

Jag läste lite om giftemål, skilsmässa, arv och så vidare och spontant kom jag på en fråga som jag inte lyckades hitta svar på. Så jag tänker att jag ställer den enbart utav nyfikenhet om hur den svenska lagen fungerar. Om en man är gift med en förmögen kvinna, mannen begår och döms för mord på kvinnan, vem ärver hennes bostad, egendom, pengar m.m. ? Vi kan även säga i detta scenario att kvinnan har vuxna barn sedan tidigare med en annan man och bostaden var skriven 50/50 på paret. Det kan väl inte stämma att mannen ska få tjäna på detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag tolkar det som att du undrar huruvida en arvtagare förverkar sin arvsrätt om personen orsakar arvlåtarens död. För att besvara din fråga kommer jag att hänvisa till bestämmelser som återfinns i ärvdabalken, förkortad ÄB.

Förverkande av arvsrätt vid mord

Den som genom brott uppsåtligen har dödat någon får inte ta arv eller testamente efter denne (15 kap. 1 § ÄB).  Huvudregeln är alltså att mannen i ditt scenario inte kommer ärva sin makes kvarlåtenskap om han orsakat hennes död.

Undantag kan dock göras om gärningsmannen är under 15 år, lider av en allvarlig psykisk sjukdom eller är under 18 år och handlandet bestod i bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga (15 kap. 1 § ÄB).

Vem ärver istället?

Vad gäller det scenariot du beskriver ska arvet fördelas som om mannen som (den som förverkat sitt arv) var avliden vid arvlåtaren, dvs kvinnans, död (15 kap. 4 § ÄB). I scenariot där kvinnan har barn med en annan man kommer dessa barn ärva hela kvinnans kvarlåtenskap (2 kap. 1 § ÄB) och mannen hon var gift med vid hennes död kommer inte ärva något. Det kan nämnas att fördelningen av arvet hade utfallit på samma sätt även om mannen inte hade orsakat kvinnans död. Om kvinnan hade dött av naturliga skäl hade hennes barn som i detta fall också är särkullbarn (barn som enbart är barn till en av makarna) ärvt hela hennes kvarlåtenskap (3 kap. 1 § ÄB).

Jag hoppas mitt svar har gett dig lite klarhet i vad som gäller beträffande förverkande av arvsrätt.

Vänliga hälsningar,

Minou LionRådgivare