Förlorande part förstört egendom som enligt förlikning tillfallit vinnande part

Förlikning har stadfästs vid domstol.

Part 2, skall lämna tillbaka möbler.. Efter förlikningen förstör part 2 möblerna som skall lämnas tillbaka så att värdet helt försvunnit.

Överklagar jag domen eller stämmer jag honom på nytt för dem skadade möblerna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med så finns det ingen anledning att överklaga domen eftersom du har "vunnit" rörande möblerna. Överklagande handlar om att du vill få något ändrat i domen vilken jag utgår från att du inte vill. Här blir det i så fall fråga om en ny stämning då part 2 har skadat möblerna vilken enligt förlikning har tillfallit dig. Enligt skadeståndslagen (SKL) 2 kap. 1 § så ska den som uppsåtligen eller av vårdslöshet orsakar sakskada ersätta skadan d.v.s. om man genom vilja eller genom att man behandlar en sak vårdslöst så ska man betala för sig. Du kan då antingen få skadestånd för sakens värde eller för reparationskostnad och värdeminskning beroende på vilket som är minst kostsamt för skadevållaren (part 2) enligt 5 kap. 7 § SKL.

Det smidigaste sättet för dig skulle vara att vända dig till part 2 och begära ersättning för de skadade möblerna för att helst undvika en process i domstol som både kan vara tidskrävande och kostsam (om man förlorar). Om nu part 2 har skadat möblerna avsiktligt så borde den för sitt eget bästa betala för sig (om du inte kräver för mycket) då det kommer bli väldigt mycket dyrare att förlora ett civilrättsligt mål då huvudregeln är att förlorande part även betalar motpartens rättegångskostnader enligt 18 kap. 1§ rättegångsbalken.

Det kan även noteras att det part 2 har gjort enligt ditt exempel är brottsligt. Så du har även möjlighet att göra en brottsanmälan enligt 12 kap. 1 § Brottsbalken och kräva skadestånd. Då är det en åklagare som driver ärendet men det är svårare att få skadestånd i brottmål då det ska vara ställt utom rimligt tvivel att part 2 förstört möblerna vilket är ett mycket högre beviskrav än i civilrättsliga mål om skadestånd.

Så min rekommendation är att du i första hand försöker få betalt för möblerna utanför domstol för att sedan i sista hand stämma in till domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga,
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare