Förlikningserbjudande på grund av fildelning

Har fått brev från NJORD Law firm där de erbjuder förlikningserbjudande. De säger att jag fildelat en erotisk film den 12 mars 2018. Har aldrig gjort det !! De vill att jag skall betala 7000 kr !! Vad skall jag göra för att komma tillrätta med ärendet?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du inte har begått den påstådda gärningen ska du självklart inte heller betala. Jag råder därför dig att varken besvara eller betala förlikningserbjudandet. Skulle betalningskravet gå vidare till inkasso är det däremot viktigt att meddela inkassoföretaget att du bestrider kraven.

Det är endast en domstol som kan ålägga dig att betala summan. För att det ska ske måste de stämma dig vilket kräver dels gedigen bevisning och dels stort ett engagemang från bolagets sida. Det är bland annat därför mycket ovanligt att små processer drivs på grund av fildelning.

Skulle det vara så att ditt närverk är öppet för andra att använda och någon annan därför har fildelat på så sätt som påstås av förlikningserbjudandet har EU-domstolen fastställt att innehavaren av nätverket (du i detta fall) inte bär ansvar för upphovsrättsintrång som andra begår. För att du således ska bli skyldig att betala måste de därför bevisa att det var just du som begick fildelningen.

Hoppas du fått större klarhet genom detta! Du är välkommen att höra av dig till oss igen om du har ytterligare frågor!

Med vänliga hälsningar,

Jesper HorndahlRådgivare