FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal24/07/2018

Förköpsavtal och löfte om att sälja fastighet

Hej. Kan man använda förköpsavtal vid köp av villa som är under uppförande av privatperson. Slutlig affär först när slutbesiktning klar. Eller är annat avtal mer lämpligt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om man kan skriva ett avtal om att köpa en fastighet (en villa) vid ett senare tillfälle, att säljare lovar eller avtalar att hen ska sälja fastigheten till en viss person.

Jordabalken reglerar fastighetsköp

I jordabalkens fjärde kapitel finns reglerna som gäller för fastighetsköp. Fastighetsköp har vissa formkrav, att vissa kriterier måste vara uppfyllda innan köpet är klart. Det betyder att köparen och säljaren inte är tvungna att genomföra köpet förrän kraven är uppfyllda och kan innan dess välja att avstå. Det finns fyra grundkrav för handlingen (så kallad köpehandling) för köpet av fastigheten. Det ska ange en specifik fastighet (exempelvis genom adress eller fastighetsbeteckning), köparen och säljaren ska skriva under handlingen, den ska innehålla priset för fastigheten och att säljaren överlåter egendomen på köparen. Om inte köpehandlingen uppfyller de kraven så är köpet ogiltigt (4 kap. 1 § JB).

På grund av att det finns krav som måste vara uppfyllda blir inte ett löfte eller ett förköpsavtal bindande.

Ett fastighetsköp kan återgå

Även om löften och förköp inte är bindande, kan man avtala om att köpet ska återgå ifall vissa saker inte inträffar. Det kan vara att man avtalar om att köpet ska återgå ifall köparen inte får ett lån som behövs för att kunna köpa fastigheten eller att man har vissa villkor gällande besiktning. Det viktiga är att sådana villkor tas med i köpehandlingen (4 kap. 3 § JB). Ett sådant villkor i köpehandlingen kan vara mer lämpligt.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att ställa följdfrågor om du undrar något mer.

Joel ÅkerlindRådgivare