Förklaring av äktenskapsförord, lagstadgad arvsrätt mellan makar och vem som är arvtagare

När man skriver äktenskapsförord. Tar man bort den lagstadgade arvsrätten mellan makar? Särkullbarn ärver inte styvföräldrarna då väl.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och upplägg

Jag kommer först förklara vad äktenskapsförord är och sedan förklara hur man kan ta bort den lagstadgade arvsrätten mellan makar. Sedan även vad som gäller för särkullbarn och deras arv av styvföräldrarna.

Äktenskapsförord

Kort om vad bodelning och hur den genomförs

Äktenskap upplöses genom ena makens död eller genom att makar skiljer sig (1:5 ÄktB). När ett äktenskap upplöses så ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning (9:1 ÄktB). I en bodelning ska giftorättsgods ingå (10:1 ÄktB). Vid bodelning ska makarnas egendom i form av giftorättsgods beräknas (11:1 ÄktB). Sedan ska skulderna avräknas och efter att det har gjorts ska egendomen i form av giftorättsgods delas lika mellan makarna (11:2 1st och 11:3 ÄktB).

Vad äktenskapsförord, giftorättsgods och enskild egendom är

För att förstå vad ett äktenskapsförord innebär så ska ni få en förklaring på skillnaden på giftorättsgods och enskild egendom. Den egendom som makarna äger är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7:1 ÄktB). Genom ett äktenskapsförord kan makarna bestämma att egendom som tillhör eller kommer i framtiden tillfalla en make ska vara enskild egendom (7:2 1st 2p och 7:3 ÄktB)

Exempelvis på ett äktenskapsförord kan det stå att ena makens sommarställe ska vara enskild egendom och därmed är det inte med i bodelningen. Då kommer sommarstället inte fördelas mellan makarna utan direkt gå till arvingarna (se 7:3 2st och 3st ÄktB för mer information om hur man registrerar ett äktenskapsförord).

Grundtanken är att äktenskapsförord ska hållas och följas. Skulle ett äktenskapsförord vara väldigt oskäligt i form av att en missgynnas på ett för stort sätt av det så kan det jämkas, det vill säga fördelas så den maken får mer egendom (12:3 ÄktB).

Svaret på om man tar bort den lagstadgade arvsrätten mellan makar genom äktenskapsförord

Så svaret på din fråga är att den lagstadgade arvsrätten genom bodelning inte upphör genom äktenskapsförord. Det som regleras är vad som makarna får av varandra i bodelningen.

Arvsrätten mellan makar och testamente

Efter att bodelningen har gjorts så har egendomarna delats mellan makarna (se Kort om vad bodelning och hur den genomförs). Den ena maken har egendom kvar därefter som är arvet, även kallat kvarlåtenskap. Denna kvarlåtenskap ska med utgångspunkt tillfalla till efterlevande make, däremot om det finns särkullbarn ska de få ut sin arvsdel (3:1 ÄB).

Denna del kan den döde maken i förväg ha skrivit på ett testamente hur den vill att egendomen ska fördelas (9:1 ÄB). Här kan arvsrätten därmed påverkas för den efterlevande maken. Så om ni inte vill att den efterlevande maken ska få arvet så kan det sänkas men inte lägre än det prisbasbelopp som gäller enligt 2:6 och 2:7 socialförsäkringsbalken (3:2 ÄB). Prisbasbeloppet är i nuläget 49 300 kr (Regeringens hemsida) och därmed så har ena maken 2022 rätt till 197 200 (detta gäller även inkluderat bodelningen så inte bara arvet, se 3:2 ÄB).

Ärver särkullbarn om styvföräldrarna om ett äktenskapsförord görs?

Särkullbarn har inte någon arvsrätt av sina styvföräldrar. Det är endast barnen som ärver av sina föräldrar (2:1 ÄB). Det spelar ingen roll huruvida ett äktenskap görs eller inte.

Kommentar och tips

Om det är så att du har mer tankar så får du gärna komplettera till oss med mer information så vi på Lawline kan hjälpa dig. Av din fråga verkar det vara så att du vill ha hjälp med en personlig situation som vi gärna hjälper dig med.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Carl MalmströmRådgivare