Förhindra särkullbarn från att ärva annat än laglotten

Undrar hur man gör för att särkullbarn endast ska kunna kräva ut sin laglott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur man förhindrar ett särkullbarn från att ärva mer än den laglott barnet enligt lag har rätt till. Regler om detta finns i Ärvdabalken.

Om ett testamente saknas ärver barnen sina föräldrar rakt av, det vill säga hälften av kvarlåtenskapen var om det finns två barn exempelvis. Denna del kallas för arvslott. Med laglott menas hälften av denna arvslott, alltså en fjärdedel av kvarlåtenskapen var efter föräldern om det finns två barn.

För att endast ge barnet rätt att ärva sin laglott måste ett testamente upprättas. Formkrav för ett testamente finns i 10 kap. ÄB. I testamentet kan anges att barnet endast ska ärva sin laglott, och sedan testamentera den återstående kvarlåtenskapen till någon eller något annat.

Om all kvarlåtenskap testamenteras bort och barnet inte får någonting kan barnet påkalla jämkning av testamentet för att på den vägen få ut sin laglott. Det går alltså inte att hindra barnet från att utfå laglott om hen själv vill ha del av arvet.

Sammanfattningsvis måste alltså ett testamente skrivas för att förhindra barnet att få ut mer arv än laglotten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare