Förfogande över före detta sambos egendom samt handräckning

Läste nånstans att enligt lagen så har man tre månader på sig att hämta sina saker efter avflytt från t ex en sambo av något slag, annars är det ägaren till bostaden som får göra vad de vill med prylarna.

Stämmer det?

Om svaret är JA, var kan jag läsa om det?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Någon sådant tre månaders-regel som du beskriver finns inte i svensk lag. Om en sambo lämnar kvar egendom i en fd sambos ägo kan denne inte göra sig av med sakerna hur som helst, då det riskerar att utgöra ett olovligt förfogande enligt Brottsbalken 10:4 (https://lagen.nu/1962:700). Även om egendomen befinner sig i den ene sambons bostad så ägs de fortfarande av den andre sambon, och därmed får sambon som har sakerna i sin bostad inte göra vad som helst med egendomen.

Om man har hamnat i en situation där man har saker som tillhör exempelvis en före detta sambo i sin bostad, och vill bli av med dessa saker kan man ansöka om handräckning hos Kronofogden, enligt lag om betalningsföreläggande och handräckning, https://lagen.nu/1990:746. Mer om det kan man läsa på Kronfogdens hemsida, här. För en utförligare redogörelse för lagen på detta område kan du läsa en tidigare besvarad fråga, här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare