Förfarandet vid boutredning

Hej! Min far dog 29/6 2015. Han hade sambo . De bodde i hyresrätt. Båda stod på kontraktet.

Inga gemensamma barn. Jag och min bror hans enda barn.

Vad innebär det att sambon ej åberopar sambolagen?

Vad gäller rörande räkningar? Jag 'lät' min pappas konto bli belastat för att betala de två extra månadshyrorna så länge sambon skulle bo kvar ( hon sa upp hyreskontraktet dagen efter han gick bort ). På banken sa man att sambon utan problem kunde betala alla fakturor i min fars namn. Dagarna före bouppteckning stoppade banken henne från att betala fler fakturor , och sa sig ha gjort fel tidigare .

Vid bouppteckning upptäcker jag att min fars pengar betalat en ny tvättmaskin och torktumlare till en kostnad av 11000kr. Sambon säger senare att hon ska sälja maskinerna .

Fråga: var det rätt att min pappa skulle betala detta efter sin död? Och vems är maskinerna ELLER de pengar sambon säljer för ??

Har vidare fått dokument att skriva under , upprättat vid mötet för bouppteckning . Där står det att jag tecknar boet . Vad innebär det? Samt jag upptäcker att de kontoutdrag jag har inte överensstämmer med de belopp juristen angett . På ett par ställen har han angett lägre belopp än de kontoutdrag visar som jag har .. Jag har försökt få tag i juristen för genomgång av dokumenten utan att lyckas .Fråga: Vad kan detta innebära ?

Undrar vidare om jag har rätt att se över min fars transaktioner tidigare gällande lån etc?? Eller vem äger den rätten ??

Tacksam för svar.. Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Efter din pappas död finns dödsboet vilket är en juridisk person som existerar fram tills att arvsskiftet sker. Dödsboet förvaltas av dödsboets delägare tillsammans. Vilka som är dödsbodelägare fastställs vid bouppteckningen. De som är dödsbodelägare tecknar boet. Dödsbodelägarna beslutar sedan gemensamt om dödsboets förvaltning.

Räkningarna

Eftersom att dödsbodelägarna fastställs först vid bouppteckningen så behöver någon ta hand om den ”dagliga ruljansen” (betala räkningar, ordna begravning, kalla dödsbodelägare) fram till dess. Den personen bör vara någon som känner till ekonomin väl, ofta är det en sambo eller ett barn till den avlidne så vilken av er som gjort det spelar inte så stor roll. Beroende på vilka slags räkningar som det är fråga om så kan det alltså vara helt okej att sambon ser till att din pappas räkningar blir betalda från hans konto. De räkningar som jag uppfattar som ”okej” är elräkning, hyra, telefonräkning och liknande. Detta får dock ske endast om det finns täckning för eventuella skulder.

Den här möjligheten (att sköta förvaltningen fram tills bouppteckningen) finns dock bara innan boutredningen är klar. Eftersom att banken har stoppat henne möjlighet innan boutredningen (oavsett om de agerade rätt eller fel) så har tidsgränsen inte överskridits.

Tvättmaskinen och torktumlaren

Sambon har inte haft rätt att köpa maskinerna så jag skulle rekommendera att ni försöker returnera dem. Pengarna tillhör dödsboet och ska returneras dit.

Vad innebär det att sambon inte åberopar sambolagen?

Efter att ett samboförhållande avslutas så finns det inte något krav på att bodelning ska ske utan det är bara om någon part åberopar bodelning, 8 § sambolagen. Det innebär att den egendom som din pappa hade är dödsboets och sambons egendom är hennes, de kommer inte att delas lika på något.

Bouppteckningsförrättaren

Juristen som var med vid bouppteckningen är bouppteckningsförättare och han är inte delägare i dödsboet. Jag har svårt att säga vad som skett utan att se siffrorna men det låter lite märkligt att beloppen inte stämmer. Du och din bror förvaltar tillsammans dödsboet som dödsbodelägare. Det innebär att ni dödsbodelägare gemensamt fattar beslut och om din bror godkänner det så kan du kontrollera det du önskar. Det är ni delägare som bestämmer över dödsboet och ni kan själva förrätta bouppteckningen om ni önskar kontrollera allt istället. Om du inte litar på det som finns på papper så ska du inte skriva under!

Om du vill läsa på mera om förfarandet finns det i ärvdabalkens 20 kapitel.

När allt detta är utrett, vilket förhoppningsvis sker snart, så ska arvsskifte ske. Då fördelas tillgångarna mellan er två barn.

Hoppas att det gav svar på din fråga. Om det är något som fortfarande är oklart är du välkommen att återkomma.

Lawline Rådgivare