Företag vägrar dela upp klumpsumma för utövad tjänst i specificerad räkning

Jag har fått en faktura från en markisfirma beträffande två tjänster de har gjort. Fakturan anger en klumpsumma för båda tjänsterna. Då jag inte är nöjd med den ena tjänsten har jag begärt att få en ny faktura där tjänsterna är specade men firman vägrar att göra detta.

Är det inte så att det finns en lag som säger att en konsument har rätt att få fakturan specad om man så begär det och att man har rätt att inte behöva betala förrän man har fått den?

På offerten som jag godtog var det uppsatt en klumpsumma för båda tjänsterna.

Lawline svarar

Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen ska göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris ska det även framgå av räkningen hur priset har beräknats (40 § konsumenttjänstlagen). Konsumenten måste ha framställt en begäran om en sådan specificerad räkning i rätt tid, dvs. innan räkningen har förfallit till betalning (41 § konsumenttjänstlagen). Paragraferna är tvingande till konsumentens förmån. Konsumenten är alltså inte bunden av ett avtalsvillkor varigenom han på förhand har avstått från rätten att erhålla en specificerad räkning (3 § konsumenttjänstlagen).

Det har inte ansetts möjligt eller lämpligt att i lagtexten i detalj ange de krav som bör ställas på en specificerad räkning i olika enskilda fall. Som ett principiellt krav gäller emellertid till en början att räkningen ska göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. Detta innebär att konsumenten ska kunna utläsa t.ex. vilket slags arbete som utförts, vilka åtgärder som vidtagits och vad för slags material som använts. Denna specifikation är främst avsedd att göra det möjligt för konsumenten att bedöma om tjänsten har utförts avtalsenligt (proposition 1984/85:110 s. 308-309).

Det ska av räkningen också framgå här priset har beräknats. I ett sådant fall krävs det alltså att näringsidkaren i räkningen anger t.ex. hur många timmar och hur mycket material som gått åt samt priset per timme och materialenhet. Syftet med denna specifikation är givetvis främst att göra det möjligt för konsumenten att bedöma det begärda prisets skälighet (proposition 1984/85:110 s. 309).

Om tjänsten har utförts mot ett avtalat, fast pris, finns det emellertid inte anledning att kräva att näringsidkaren i en specificerad räkning anger hur detta pris har beräknats. Oftast är det i dessa fall fråga om s.k. paketpriser för olika åtgärder som anges i en prislista eller i reklamerbjudanden, t. ex. avseende byte av avgassystemet på en bil, varvid priset inkluderar ersättning för såväl arbete som material (proposition 1984/85:110 s. 98).

Det är sannolikt inte fråga om ett sådant paketpris i detta fall eftersom det är fråga om två olika tjänster. Företaget får slå ihop t.ex. kostnader för material och tjänstens utförande om ni har avtalat om fast pris. De två olika tjänsterna ska dock åtminstone redovisas separat på din begäran, om du har framställt begäran i rätt tid, oavsett fast pris eller ej. Jag rekommenderar att du inte betalar fakturan om du har framställt begäran i rätt tid och det är fråga om två separata tjänster. Du har rätt att hålla inne betalning enligt 41 § konsumenttjänstlagen tills du får en specificerad räkning.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare